Hela Borås stad arbetar med ett Läsprojekt för att eleverna ska öka sin läsförståelse.
Vi har som ni kanske läst tidigare arbetat med boken Fotoalumet av Laura Trenter för att träna på och förbättra läsförståelsestrategin att förutspå, Spågumman Sia.
Nu har vi startat arbetet med alla läsfixarna och att använda dem i olika textgenrer.
Förutspå
(Spågumman Sia)
|
Använda ledtrådar från rubriker, textavsnitt och bilder för att förutspå vad texten kommer att handla om.
|
Ställa frågor
(Frågvise Farid)
|
Ställa frågor som det finns svar på i texten eller som kräver att man infererar.
|
Reda ut oklarheter
(Detektiven Disa)
|
Reda ut ord och begrepp som man inte förstår.
|
Sammanfatta
(Cowboy Kim)
|
Sammanfatta vad texten handlar om eller vad som är viktigast i den
|
Först hade vi en minilektion med fokus på läsfixarnas uppgifter och vilka lässtrategier de "har hand om" och efter den en minilektion om hur man använder lässtrategikartan. Sen var vi igång.
Vi startade med en sakprosatext (faktatext) ur vår Geografibok om Norden. Texten hette "Olja och naturgas". Eleverna arbetade i par eftersom jag vill att de ska diskutera med varandra, sätta ord på sina tankar och förklara hur de tänker.
Eleverna gör sitt bästa, kämpar och jobbar med texterna genom att använda läsfixarna och de olika strategierna.
Det märks att de verkligen vill förbättra sin läsförståelse och att de älskar att diskutera med varandra.
Lässtrategikartan är uppdelad i 5 fält där varje läsfixare har sitt eget fält och ett fält, det översta, är till för att tänka till och skriva om vad man vet sedan innan, sin förförståelse. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar